2020723.jpg

Kraftwerk on Saksasta kotoisin oleva yhtye, joka vaikutti suuresti elektronisen musiikin kehitykseen ja suosioon. Yhtye hyödynsi ensimmäisten joukossa ja omaperäisellä tavalla monia elektronisen musiikin tuottamisessa käytettyjä tekniikoita ja laitteita, jotka ovat sittemmin levinneet laajaan käyttöön. Samoin Kraftwerkin tyyli, jossa elektroninen äänimaisema yhdistetään yksinkertaisiin tanssimusiikille tyypillisiin rytmeihin, on ollut myöhemmän konemusiikin perustavimpia innoituksen lähteitä.

Alun perin yhtyeen nimi oli Organisation, ja jo siinä vaikuttivat Kraftwerkin johtohahmot Florian Schneider ja Ralf Hütter. Vuosina 19741986 tehdyillä levyillä mukana ovat myös Karl Bartos ja Wolfgang Flür. He jättivät yhtyeen lopulta tuskastuttuaan työskentelyn hitauteen. Joillakin levyillä Bartoksen ja Flürin rooliksi on merkitty vain "sähköiset lyömäsoittimet" (ennen rumpukoneita elektronisten rumpuäänien aikaansaanti oli monimutkaista).

Kraftwerkin sanoitukset käsittelivät modernia eurooppalaista elämää ja varsinkin teknologiaa. Sanoitukset ovat hyvin yksinkertaisia ja aiheeksi on näyttänyt kelpaavan mikä tahansa infrastruktuurin kappale, teknologinen vempain tai muu modernin elämän ilmiö. Osalle kappaleista on vaikea antaa muuta tulkintaa kuin teknologian tai infrastruktuurin romantisoitu kuvaaminen, mutta toisinaan on nähtävissä myös teknologian mahdollisuuksien epäilyä ja modernin maailman ilmiöiden ironisointia.

Kraftwerk oli eräs ensimmäisistä, ellei jopa ensimmäinen yhtye, joka käytti monissa kappaleissaan pelkästään elektronisia instrumentteja ja ääniä. Lauluäänen muokkaaminen vocoderiksi kutsutun laitteen avulla oli yksi merkittävä väline Kraftwerkin levyjen äänimaiseman luomisessa.

Yhtye tuli kuuluisaksi Autobahn levyn myötä vuonna 1974. Levyn A-puolen täyttävästä nimikkoraidasta miksattiin muutaman minuutin pituinen single-versio, joka saavutti menestystä listoilla. Kappaleessa on varsin yksinkertainen melodia, jota tuetaan paikoin myös akustisilla soittimilla. Levyn B-puolella oli kokeellisempaa musiikkia, jossa melodia oli jätetty vähemmälle. Seuraavana vuonna ilmestyi Radio-Aktivität, joka oli vielä edeltäjäänsä elektronisemman kuuloinen, koska yhtye jätti nyt akustiset soittimet kokonaan pois. Kyseinen levy voidaan nähdä kaksi teemaa sisältävänä teema-albumina, joka käsittelee toisaalta radioa ja toisaalta radioaktiivisuutta. Merkittävä käänne oli seuraava levy, vuoden 1977 Trans-Europa Express, jossa diskomusiikille tyypillinen monotoninen rytmi yhdistyi syntetisaattorilla tehtyihin melodioihin. Kappaleen nimiraidalla melodia oli jätetty varsin vähiin, ja se ennakoi vahvasti myöhempää teknomusiikkia.

Seuraavaksi ilmestynyt levy, Die Mensch-Maschine (1978), jatkoi tasaisten rytmien linjalla. Levy tunnetaan esimerkiksi singlenä julkaistusta kappaleesta "Das Modell", jonka sanat käsittelevät ironiseen sävyyn valokuvamallia, sekä kappaleesta "Die Roboter", jossa "robotit" laulavat vocoder-äänellä. Parin vuoden tauon jälkeen vuonna 1981 ilmestyi levy Computerwelt, jonka teemana olivat tietokoneet. Edeltäjiensä tavoin levy esitteli joukon elektronisiin äänimaisemiin liittyviä innovaatioita, jotka muut musiikin tuottajat omaksuivat.

Vuonna 1983 Ralf Hütter loukkaantui pyöräilyonnettomuudessa ja suunniteltu Techno Pop -niminen levy jätettiin julkaisematta. Vuonna 1986 julkaistiin vihdoin seuraava levy Electric Café. Se oli kuitenkin pettymys monille, sillä Kraftwerk vaikutti menettäneensä innovatiivisuutensa eikä levyn elektroninen popmusiikki ollut enää aikaansa edellä. Tuon levyn jälkeen julkaistiin 1991 vanhojen kappaleiden remiksauksia sisältänyt The Mix ja lähes vuosikymmenen kestäneen tauon jälkeen ilmestyi vuoden 2000 maailmannäyttelyä varten tehty single, Expo 2000. Vuonna 2003 ilmestyi yllättävän sympaattiset arvostelut kerännyt albumi Tour de France Soundtracks. Ranskan ympäriajokilpailu eli Tour de France täytti tuolloin 100 vuotta.

Vuonna 2004 yhtye toteutti varsin mittavan maailmankiertueen Euroopan ja parin muun maanosan eri kaupungeissa. Vuonna 2005 julkaistu live-kokoelma Minimum-Maximum sisälsi saumattomaksi kokonaisuudeksi miksattua materiaalia tuolta kiertueelta.

Yhtye on pitkistä levytystauoistaan huolimatta tehnyt usein kiertueita, jotka ovat ulottuneet eri mantereille. Kraftwerk toimi edelläkävijänä myös tietokonegrafiikan käyttämisessä esityksiensä taustalla. Yhtyeen lavaesitykset koostuvat lähinnä graafisista esityksistä yhtyeen jäsenten seisoessa lähes liikkumattomana pöytien äärellä kontrolloiden erilaisia sekvenssereitä, jotka ohjaavat esitystä. On tietysti epäselvää, onko tässä kysymys varsinaisesta musiikin soittamisesta. 1970-luvulla lavalla oli myös mukana oikea auto, jolla aikaansaatiin Autobahn-kappaleen aloittava autonkäynnistysääni.

Florian Schneider ei ole esiintynyt vuoden 2008 kiertueilla. Ralf Hütterin mukaan hän keskittyy keikkailun sijaan muihin projekteihin.Schneiderin tilalla lavalla on esiintynyt yhtyeen videoteknikko Stefan Pfaffe.